Veel bedrijven maken gebruik van Google Adwords. Je kunt er hierbij voor kiezen om deze zoekmachineadvertenties zelf te beheren, of je kiest voor Adwords uitbesteden. Google Adwords is een gebruiksvriendelijk medium, dus het kan aantrekkelijk lijken om zelf te starten met adverteren. Toch kun je een hoop geld besparen door Adwords uit te besteden aan een professionele partij. Daarnaast zijn er een aantal tips die je in gedachten moet houden wanneer je begint met Google Adwords.

Wat mag een klant kosten?

Wanneer je Adwords uitbesteedt betaal je niet voor een x-aantal vertoningen, maar voor clicks. Het is belangrijk om van tevoren te weten hoeveel een click jouw bedrijf waard is. Stel dat een gemiddelde klant bijvoorbeeld €750 besteedt, en je wilt niet meer dan €50 per betalende klant besteden aan advertentiekosten. Als gemiddeld 5% van de bezoekers overgaat tot conversie, dan mag een advertentie niet meer dan €2,50 kosten. Om inzicht in deze conversiepercentages te krijgen kun je het beste kiezen voor Adwords uitbesteden.

Verspil geen clicks

Een veelgemaakte fout in het zoekmachine adverteren is het inzetten op een te brede term. Als je bijvoorbeeld ergonomische bureaustoelen verkoopt zou je kunnen adverteren op ‘bureaustoelen’ of zelfs op ‘stoelen’. Gegarandeerd zal een advertentie op deze zoektermen meer clicks opleveren dan ‘ergonomische bureaustoelen’. Wanneer je echter een te brede zoekterm kiest, zoals ‘stoelen’, trek je ook consumenten die op zoek zijn naar bijvoorbeeld eetkamerstoelen. Voor deze bezoekers moet je wel betalen, maar ze zullen geen ergonomische bureaustoel kopen. Wanneer je Adwords uitbesteedt aan een professionele partij kunnen zij je helpen bij het kiezen van het juiste trefwoord of de juiste combinatie van trefwoorden.

Laat de consument goed landen

Wanneer het is gelukt om een goede advertentie te maken zullen er veel potentiële klanten klikken op de advertentie. Wat veel adverteerders fout doen is om vervolgens geen goede landingspagina te creëren. Een professionele partij waarbij je jouw Adwords kunt uitbesteden zal je adviseren over het inrichten van een dergelijke landingspagina. Deze pagina moet zeer commercieel ingericht zijn en specifiek gericht zijn op de aanbieding die in de advertentie te zien is.

Kies voor Adwords uitbesteden

Naast deze drie valkuilen zijn er nog eindeloos veel mogelijkheden om je Adwords campagne optimaal in te richten. Kies voor een goede campagne daarom altijd voor Adwords uitbesteden. Een SEA-expert kan je helpen bij het maken van de juiste (combinatie van) zoekmachine advertentie(s).